Hop til indhold

Grundskyld og konkurrenceudsættelse.

Jeg er modstander af den nye beskatnings-skrue, der blev landsat med fremsættelsen af ejendomsvurderingen pr. oktober 2011. Borgerne i Storkøbenhavn og Nordsjælland blev via en administrativ justering af vurderingerne pludselig gidseltaget i deres egne hjem. Også landets øvrige ejendomsejere vil blive berørt, men slet ikke i samme omfang.

Er det en kapitalgevinst-beskatning, vi ser?

Nej.

Er det en forbrugsskat?

Nej.

Er det grundens beliggenhed, der er essentiel?

Ja, nu begynder vi at nærme os.

Er det de mennesker, der bor på ejendommen?

Tja, det tror jeg er den væsentligste faktor for, hvorledes justeringen i vurderingerne kom til verden i 2011. I erkendelse af, at det danske skattesystem har nået sit maksimum, angående beskatning af arbejde på de højest lønnede, flyttes nu den stigende beskatning over på disse borgeres bopæl.

Smart, hvis folk bliver boende og meget ubehageligt for de pensionerede naboer, der igennem et langt liv har sparet op til alderdommen i deres hus i tillid til, at det at være gældfri er den mest hensigtsmæssige måde at sikre alderdommen på.

De er nok desværre ved at få sig en overraskelse. Alene i Rudersdal kommune har pensionister nu lån for ca. 600 millioner til betaling af ejendomsskat. Tankevækkende at pensionister i min kommune langt overgår alle landets øvrige kommuner i låntagning, til trods for at det er en kommune med gennemsnitligt nogle af landets mest velhavende borgere.

Men er det kun elendighed, der kommer ud af den stigende boligbeskatning?

Nej.

Jeg ser meget gerne en øget konkurrenceudsættelse af kommunernes virke. Ikke nødvendigvis fordi kommunerne gør et dårligt arbejde, men først og fremmest for at få det bedste ud af borgernes penge. Nu har konkurrenceudsættelse sædvanligvis været et spørgsmål om, hvorvidt en ydelse skulle udføres af offentligt ansatte eller leveres af en privat virksomhed. Men hvorfor skal kommuner ikke konkurrere med kommuner?

Med de nu meget betragtelige forskelle i ejendomsbeskatningen, som i de kommende år vil blive endnu større, så kunne konsekvensen meget vel blive, at borgerne i langt højere grad end i dag vil afsøge, hvad de enkelte kommuner leverer af ydelser – til hvilke priser og i hvilken kvalitet.

Skulle dette blive resultatet, så kan det forhåbentligt føre spændende nytænkning med sig i kommunerne.

Skat er grundliggende et spørgsmål om omfordeling. Til gengæld kan det offentlige så tilbyde pilates på biblioteket, nye cykelskure ved busholdepladsen og meget andet. Den offentlige sektor er gået fra at være en specialbutik til at være et supermarked.

Den stigende grundskyld vil have mindre betydning, jo mere man tjener. Det har den konsekvens, at den bedst indtjenende del af befolkningen i højere grad end i dag vil kunne afgøre en kommunes fremtid og skæbne.

Kategorier

Seneste nyheder